Internet er fyldt med ejere af Facebook sider som jubler!
Hvorfor?
Fordi nu er de endeligt muligt at kunne lave konkurrencer uden at bruge tredje parts applikationer.
Konkurrencer hidtil skulle køre igennem en tredje parts applikation som Binkd, Tabsite, Shortstack, osv…
Men nu, med de nye regler på plads, firmaer kan sætte konkurrencer i gang på en enkel måde ved hjælp af et normal indlæg.
Det betyder du kan spørg dine fans om deltagelse i konkurrencen ved:
- Synes godt om dit indlæg
- Skrive en kommentar
- Upload et billede
- osv
Da du sandsynligvis brænder for at sætte din egen konkurrence i gang, her er der nogle enkelte ideer som spiller rigtig godt sammen med de nye regler.
8 Ideer som kan inspirere dig til din Facebook konkurrence I DAG
1. Like og vind
Hvis din virksomhed går efter en hurtig konkurrence til dine fans, “Like og vind” metoden er absolut en af de nemmeste konkurrencer hvor fans kan deltage.
Som navnet siger, fans skal kun synes godt om et indlæg for at kunne deltage i konkurrencen og have en chance for at vinde. Billeder, status indlæg, links og videoer kan blive brugt til denne type konkurrence.
Da det er så nem, den slags konkurrencer plejer at tiltrække et stort antal deltagere.
Her har jeg plukket et eksempel på en “Like og vind” konkurrence:
2. Læg en kommentar og vind
Hvis du vil gør det lidt sjovere, så kan du altid oprette en “Læg en kommentar og vind” konkurrence.
Der findes et par varianter på det område:
- Fans skal skrive en kommentar for at vinde.
- Fans skal besvare et spørgsmål i retning af: “Hvad er det du bedst kan lide af vores produkter? Skriv din kommentar og vind ____”
Her har jeg plukket et eksempel på en Læg en kommentar og vind” konkurrence:
3. Like og skriv for at vinde
Da du er ved at forære ting væk, hvorfor ikke få det største udbytte ud af det?
Du kan gør din side mere populær, du kan lave en “Like og skriv for at vinde” konkurrence.
Kort fortalt, fans kan både synes godt om og skriv en kommentar i dit indlæg for at få dobbelt så mange chancer.
Her har vi et eksempel:
4. Titel konkurrence
Jeg er selv en stor fan af titel konkurrencer! 🙂
Da jeg ikke selv er så kreativ som jeg kunne ønske mig, har jeg det meget sjov ved at se hvor kreativ folk kan blive med deres titler. Titel konkurrencer er populære og vækker folks kreativ side.
Du kan:
- Selv vælge vinderen.
- Vælge vinderen ud fra det indlæg som får mest likes
Her har vi et eksempel på et billede konkurrence (prøv lige at læse kommentarerne…)
5. Udfyld manglende tekst konkurrencen
Denne type konkurrence er meget simpel! Du skriver bare en sætning hvor der mangler et ord/tekst og beder dine fans om at udfylde det der mangler.
Du kan også bruge billeder til at tiltrække opmærksomhed og brug en titel som mangler tekst til dit billede.
Husk at vælge et emne som falder inden for din branche/mærke!
Og her har vi et eksempel på sådan en type konkurrence:
6. Billede konkurrence
Billede konkurrencer er en stor hit, og meget sjove at deltage i.
Der findes to måder på hvordan vi sætter sådan en konkurrence i gang:
- Du beder dine fans om at sende et billede til dig vha. et Facebook besked og du vælger vinderen.
- Du beder dine fans om at uploade et billede på din tidslinje og så enten (a) vælger du vinderen eller (b) den som får flest likes bliver vinderen.
Du skal være opmærksom på billede konkurrencer giver generelt færre indlæg, da det kræver lidt mere indsats fra dine fans.
Her har vi et eksempel på et billede konkurrence opfordrer fans til at uploade deres billede:
7. Spørgmål-Svar konkurrence
En anden fantastisk og nem metode er SS konkurrencen.
Det kan udføres på mange forskellige måder – for eksempel, stille dine fans et enkelt spørgsmål og bede dem om at komme med det rigtig svar. Vinderen bliver valgt tilfældig.
En anden måde er stille dine fans et spørgsmål med flere svarmuligheder (A, B, C, osv…).
Her har vi et eksempel (læg mærke til der er over 588 indlæg!):
8. Inspirations konkurrence
Måske den mest meningsfuld konkurrence er inspirations konkurrencen.
Dette er en fantastisk måde på at få dine fans til at deltage, men også komme med gode ideer som kan være med til at løse et bestemt problem.
Denne konkurrence gør at fans skal sætte sig ind i en rolle som vil kunne hjælpe dig med at træffe en beslutning.
Det kan være så enkelt som:
- Vælge et ny logo til dit firma
- Beslutte sig for et navn til en bog, menu, osv…
- Hjælp til forsiden af en bog
Her har vi et eksempel på hvordan man skan skrue en inspirations konkurrence sammen:
(Gary Vaynerchuk beder hans fans om hjælp til at beslutte sig for hvordan hans ny bog skal hedde)
Hvad mener du?
Disse er 8 ideer som kan inspirere dig med din næste konkurrence på Facebook. Hvad synes du?
Har du andre ideer til tidslinje baseret konkurrencer som kunne tilføjes til denne liste?