Skip to content

Pepsi og Coca Cola tager de sociale medier på deres sodavandsautomater

18. juni 2013

Sociale medier er idag det bedste sted hvor man kan markedsføre et firma, og en Synes godt om på Facebook, er mere effektiv end TV reklame. Det ved de udmærket hos sodavandsproducenterne, som er i gang med spændende projekter.

Pepsi prøver af med de såkaldte Like Machine, som er nogle meget originale sodavandsautomater. I stedet for at putte en mønt i for at få en forfriskende dåse sodavand, er det nok med en Synes godt om på deres Facebookside.

PepsiLikeMachine

Kunderne har to muligheder: De kan gør det ved hjælp af deres smartphones eller via maskinens touchskærm. Når alt er i orden, vil der komme en dåse sodavand ud af maskinen. Du kan se hvordan det virker på følgende video.

Coca Cola vil indføre socialisering og venskab mellem mennesker på deres sodavandsautomater. Deres eksperiment, gav muligheden for at sende sodavandsdåser mellem mennesker som var langt væk fra hinanden.

Det først skridt tog sted i Indien og Pakistan, to lande som lever i konstant konflikt og, hvor deres indbygger kan tilbyde et fredssignal ved hjælp af en meget kold sodavandsdåse som vil blive leveret i nabolandet.

Firmaer som Pepsi og Coca Cola ved udmærket at deres kunders loyalitet er guld værd og, at investere nogle få øre i en dåse er langt billigere en mega dyre TV kampagner.

Du kan se Coca Colas projekt på følgende video.

Social markedsføring er idag det sted hvor den stor kamp bliver afholdt, og inden vi Synes Godt om et mærke, burde vi tænke os om hvad vi vil have i udbytte, da vores valg bliver brugt til markedsføring blandt de kontakter vi har på de sociale medier.

I mellemtiden, er der gadgets som bringer det virtuel liv over til det fysiske, som sweater like a hug, som omfanger dig hver gang nogen Synes Godt om dig på Facebook, eller Buddy Cup, et ølglas som tilføjer dem man skåler med som kontakt på Facebook.